الثلاثاء، 27 مايو 2014

What is the 787 Dreamliner?



What is the 787 Dreamliner?


Dreamliner is the nickname of the Boeing's 787 jet airliner. The 787 Dreamliner made it's public debut on July 8, 2007, or 7/8/7 in American date notation. With orders for well over 600 airplanes at the time of the debut, totaling over $100 billion US dollars, the Dreamliner is the most anticipated new commercial aircraft in history. Sporting interchangeable jet engines, large auto-dimming windows at eye-level, high cabin humidity and air pressure, and super-quiet operation, the new airplane is designed to please everybody from maintenance crews to travellers to ground-based observers.
Boeing is initially producing three versions of the Dreamliner. The 787-3 is the short-wingspan version of the plane. Seating about 300 passengers, the 787-3 has an operating range of about 5500 kilometers with about 125 cubic meters of cargo volume. The standard-wingspan plane, termed the 787-8, increases operating range to over 14,000 kilometers, however it can carry no more than 250 passengers. While the long-wingspan Dreamliner 787-9 has only a slightly longer operating range than the 787-8, it's lengthened body sits up to 290 passengers and increases cargo volume to over 150 cubic meters. All three versions of the plane can comfortably cruise at Mach 0.85 while burning 20 percent less fuel than the planes they replace. Many of these performance breakthroughs are due to the large amount of composite material used in the Dreamliner's construction. Over half of the 787's weight will be composite material, as compared to conventional steel being used in only about 10% of the airplane.
Most of the composite material used in the Dreamliner will be in the airframe itself. The fuselage and wing structures are almost completely carbon fiber-reinforced plastic and titanium graphite laminate, and many other smaller components are made of similar materials. As the plastic does not rust, higher cabin humidity can be maintained, greatly increasing passenger comfort. The Dreamliner's plastic fuselage has special geometry which allows for extra-wide spacing between beams, facilitating unusually wide windows and doors. The lack of welds and rivets reduces component costs, and the super-light structure helps the Dreamliner achieve it's remarkable fuel efficiency. However, concerns regarding composite material's inherent crack and fatigue hiding properties has caused concern about maintainability. Critics note that conventional routine airframe examinations would not discover stress faults in the airframe, and that damage repair would be very costly.
the 787 Dreamliner logo
Although final assembly of the Dreamliner is done in Boeing's Everett facility in Washington State, the 787's main structural components are manufactured in numerous facilities around the world. Transporting these large components necessitated development of a super-large aircraft capable not only of lifting the pieces, but also of physically storing them inside it's airframe. Instead of designing yet another airplane for the purpose, Boeing engineers have retrofitted three 747s with wide, centrally split bodies capable of swallowing the large 787 components. Dubbed the Dreamlifter, these 747 variants replace more conventional shipping methods such as rail and ship. Not only does the Dreamlifter make for faster component delivery, it allows for the delivered components to be much larger than rail or ship can transport. Additionally, as the larger components are at a further stage of completion at the time of their delivery, final assembly time can be reduced from two weeks to three days. The 747 Dreamlifter is considered to be one of the key technologies enabling the construction of 787 Dreamliner.

دريملاينر هو كنية بوينغ 787 طائرة ركاب . جعل دريملاينر 787 انها لاول مرة العام يوم 8 يوليو ، 2007، أو 7/8/7 في تدوين تاريخ أمريكا . مع أوامر لأكثر من 600 طائرة في وقت لاول مرة ، بلغ مجموعها أكثر من 100 مليار دولار أمريكي ، و دريملاينر هي الطائرة التجارية الجديدة أكثر من المتوقع في التاريخ. الرياضية المحركات النفاثة للتبادل ، ونوافذ السيارات يعتم كبيرة في مستوى العين ، وارتفاع الرطوبة و الضغط الجوي المقصورة ، و عملية فائقة الهدوء ، تم تصميم طائرة جديدة لإرضاء الجميع من طواقم الصيانة للمسافرين للمراقبين على الأرض .
بوينغ تنتج في البداية ثلاثة إصدارات دريملاينر . و 787-3 هي النسخة جناحيها قصيرة من الطائرة. الجلوس حوالي 300 راكبا ، و 787-3 يحتوي على مجموعة التشغيل من حوالي 5500 كيلومترا مع حوالي 125 متر مكعب من حجم البضائع المشحونة . الطائرة - جناحيها القياسية، يطلق عليه 787-8 ، ويزيد نطاق التشغيل إلى أكثر من 14،000 كيلو متر، ومع ذلك فإنه يمكن أن تحمل ما لا يزيد عن 250 راكبا . في حين أن الجسم دريملاينر 787-9 جناحيها طويلة ليس لديها سوى نطاق التشغيل أطول قليلا من 787-8 ، انها تطول أنه يجلس حتى 290 راكبا و يزيد من حجم البضائع ل أكثر من 150 متر مكعب. يمكن لجميع الإصدارات الثلاثة من الطائرة كروز مريح في ماخ 0.85 في حين حرق الوقود أقل 20 في المئة من الطائرات التي تحل محلها . و يرجع ذلك إلى كمية كبيرة من المواد المركبة المستخدمة في البناء دريملاينر في العديد من هذه الاختراقات الأداء. و أكثر من نصف وزنه 787 ل تكون المواد المركبة ، بالمقارنة مع الفولاذ التقليدية المستخدمة في حوالي 10٪ فقط من الطائرة.
و معظم المواد المركبة المستخدمة في دريملاينر يكون في هيكل الطائرة نفسها. الهياكل جسم الطائرة و الجناح بالكامل تقريبا المقوى من ألياف الكربون والتيتانيوم و البلاستيك الجرافيت صفح، و يتم إجراء العديد من المكونات الأخرى أصغر من مواد مماثلة . كما لا تصدأ البلاستيك ، وارتفاع المقصورة يمكن الحفاظ على الرطوبة ، وزيادة راحة الركاب بشكل كبير . جسم الطائرة من البلاستيك دريملاينر لديه الهندسة الخاصة التي يسمح لل تباعد واسعة إضافية بين الحزم، و تسهيل النوافذ والأبواب واسعة على نحو غير عادي . عدم وجود اللحامات و المسامير يقلل من تكاليف عنصر ، وهيكل عظمى الضوء يساعد دريملاينر تحقيق الكفاءة في استهلاك الوقود انها رائعة. ومع ذلك ، مخاوف بشأن الكراك المتأصلة و التعب الاختباء خصائص المواد المركبة و تسبب القلق بشأن الصيانة . النقاد لاحظ أن الفحوص الروتينية التقليدية هيكل الطائرة لن يكتشف أخطاء التوتر في هيكل الطائرة ، و التي من شأنها أن إصلاح الضرر يكون مكلفا جدا.
شعار 787 دريملاينر
على الرغم من أن يتم التجميع النهائي لل طائرة دريملاينر في منشأة بوينغ ايفرت في ولاية واشنطن ، يتم تصنيع المكونات الهيكلية الرئيسية لل 787 في العديد من المرافق في جميع أنحاء العالم. نقل هذه المكونات الكبيرة استلزم تطوير طائرة فائقة كبيرة قادرة ليس فقط من رفع القطع ، ولكن أيضا لتخزين عليهم جسديا داخل انها هيكل الطائرة . بدلا من تصميم طائرة أخرى بعد لهذا الغرض، وقد زود مهندسو بوينغ 747s مع ثلاث واسعة ، والهيئات انقسام مركزي قادر على البلع المكونات 787 كبيرة . ويطلق عليها اسم Dreamlifter ، هذه المتغيرات 747 استبدال وسائل النقل البحري أكثر تقليدية مثل السكك الحديدية و السفن. فالامر لا يقتصر على Dreamlifter لجعل سرعة التسليم عنصر ، لأنها تتيح للمكونات سلمت إلى أن تكون أكبر بكثير من السكك الحديدية أو سفينة يمكنها نقل . بالإضافة إلى ذلك ، و المكونات هي أكبر في مرحلة لاحقة من الانتهاء في وقت إيصالها، وقت التجميع النهائي ويمكن تخفيض من أسبوعين إلى ثلاثة أيام. يعتبر Dreamlifter 747 لتكون واحدة من التكنولوجيات الرئيسية تمكين بناء 787 دريملاينر .

0 التعليقات:

إرسال تعليق